Återkomst av symtom på känslig mage
Hej Ayla, Jag skriver till dig angående min hund, Lando (mellanstor puddel). Han hade tidigare oregelbunden avföring, öroninflammationer och follikulär konjunktivit (ögonbesvär). Vi har nu följt eliminationsdieten ”Eliminationsdiet – Sei” (Pollock) i 12 veckor. Den har fungerat mycket bra, och Lando har uppvisat en betydande förbättring av alla symtom under en längre period, vilket vi har varit mycket glada över. Vi har försökt att introducera älgprotein (20 g), men Lando reagerade tyvärr med diarré direkt. Därför gick vi tillbaka till sei-dieten, som har fungerat bra. Tyvärr har vi de senaste veckorna sett att flera av besvären har kommit tillbaka: Öronproblemen har återkommit. Han har fått en våt infektion på tassarna. Rödheten i ögonen har ökat igen, även om den tidigare avtog kraftigt på dieten. Avföringen har också blivit mer varierande, med perioder av normal, ”älgliknande” avföring och en del diarré. Landos veterinär misstänker nu att han har en mycket känslig mage och har föreslagit att han ska gå över till ett hydrolyserat torrfoder. Jag vill dock fortsätta med den hemlagade maten, eftersom jag tror att det är det bästa för Lando. Jag undrar om du har några tankar om varför symtomen kan ha blossat upp igen efter en så lång period av förbättring på eliminationsdieten? Har du några rekommendationer för vad vi kan göra vidare med kosten för att stabilisera Lando och få bukt med dessa återkommande besvär? Jag ser fram emot att höra från dig! Vänliga hälsningar, Katrine
- Jag glömde att nämna slem i avföringen också.
- En liten uppdatering… vi har försökt ta bort vetegroddsoljan från kosten, vilket hjälpte hans tarmar något. För ungefär 10 dagar sedan lade vi till Saccharomyces boulardii, och Landos tarmar och avföring såg mycket bättre ut igen efter det. I går valde jag att lägga till 1/3 av dosen vetegroddsolja. I dag var avföringen helt mosig. Så jag tror och hoppas att vi har hittat en av orsakerna.
- Hej Katrine 🙂 Så bra att ni har kunnat eliminera potentiella källor till reaktioner 💪 Vi har en del hundar som verkar reagera på vetegroddsolja. Den här oljan är den absolut viktigaste källan till E-vitamin i recepten, men vi har beställt rent flytande E-vitamin som kommer att finnas tillgängligt inom kort. Det finns också en del fett och därmed omega-6 och kalorier i vetegroddsoljan. Så vi ska se hur vi så småningom kan erbjuda flytande vitamin E som ersättning för vetegroddsoljan 😅
- Tack för svaret, jag undrar om jag kan byta ut en del av sei i eliminationsdieten mot lax? Han ska få 435 g sei per dag. Kan jag byta ut 155 g sei mot 125 g lax? Vi har sett att Lando har gått ner en hel del i vikt sedan vi började med den här dieten. Men vi behöver fortfarande testa olika proteinkällor, så vi vill inte sluta med den.
- Hej Katrine 🙂 Du kan nog säkert testa detta under en kortare period (ett par veckor), MEN: Näringsprofilen för sei och lax skiljer sig åt på flera sätt, och de kanske viktigaste skillnaderna är: 1) Sill innehåller mycket jod, lax lite jod. 2) Lax innehåller mycket mer D-vitamin (som är fettlösligt) än sei. Just nu ligger Eliminationsdieten Sei i det lägre säkra intervallet för D-vitamin, så ett tillskott, eller en blandning av lax och sei, bör vara säkert under en tid. När det gäller jodbehovet kan du under en sådan testperiod tillsätta lite tångpulver, eftersom detta är en mycket bra jodkälla. {{PRODUCT:organic-seaweed-powder:Logan's Organic Seaweed Powder}}
- Hej Katrine ❤️ Ledsen att du inte har fått svar förrän nu! Jag har varit på föräldraledighet och därför varit mycket mindre aktiv här inne under en tid. Jag ser att ditt meddelande är ett par månader gammalt nu, så innan jag ger råd om hur du ska gå vidare: Hur mår Lando nu? Har ni fortsatt med sei-dieten, eller har ni bytt till hydrolyserat foder? Och hur mår mage, avföring, öron, tassar och ögon idag? 😊 Hälsningar Ayla ☘️