Eliminationsdiet när hunden har utsatts för de flesta proteinkällor
Hej! Jag misstänker att min hund, Trille, har utvecklat en allergi och vill prova en eliminationsdiet för att hitta orsaken. Jag vill helst laga maten själv med färska råvaror, istället för att använda ett hydrolyserat eller allergivänligt torrfoder. Utmaningen är att Trille har haft en mycket varierad kost sedan hon var valp. Hon har ätit både torrfoder, råfoder, frystorkat foder och godbitar med många olika proteinkällor. Därför är jag osäker på om det finns några proteiner som hon faktiskt inte har utsatts för. Såvitt jag har förstått bör man använda en proteinkälla som hunden aldrig har ätit tidigare under en eliminationsdiet. Vad gör man när det inte verkar finnas något sådant alternativ? Är det fortfarande möjligt att genomföra en hemlagad eliminationsdiet, eller är ett hydrolyserat veterinärfoder den bästa lösningen i en sådan situation? Finns det andra alternativ eller rekommendationer som ni skulle överväga? Jag uppskattar alla råd och erfarenheter.
- Jag har identifierat känguru som en ny proteinkälla, men behöver ett fullvärdigt recept så att jag vet att Trille får i sig det hon behöver.
- Hej Wenche 🙂 Ursäkta det sena svaret här i forumet. Vi har lite begränsad kapacitet just nu eftersom Ayla är mammaledig. När det gäller din fråga om eliminationsdiet rekommenderar jag att du läser den här artikeln om du inte redan har gjort det: {{ARTICLE:the-detective-work-guide-solving-your-dogs-food-allergies:GUIDE: Elimination diet}} Det är fullt möjligt att genomföra en hemlagad eliminationsdiet även om din hund tidigare har utsatts för många olika proteinkällor. Trille kan ha intoleranser mot flera olika näringskällor utöver proteiner, såsom fett och kolhydrater i maten. Jag rekommenderar att du tittar lite på de eliminationsdieter vi har. Innan du överväger hydrolyserat foder kan det vara värt att testa det hemmagjorda först. Hydrolyserat foder är ofta en sista utväg och har vissa…
- Hej Wenche! Jag ser att det är ett tag sedan du skrev – hur mår Trille nu? Har ni provat en eliminationsdiet, och i så fall hur har det gått? ☘️ Tack för en fin bild på Trille 🤩🐶
- Vi har provat eliminationsdieten med sei i ca 2 månader. Vi är osäkra på hur mycket det hjälper, hon biter fortfarande på bakbenen och lite i ansiktet. Det har varit svårt att se till att hon inte får i sig spår av något annat när vi är ute på promenad. Vi är osäkra på vad vi ska göra härnäst.
- Hur ser det ut med din tillgänglighet framöver? Bör vi leta efter ett annat alternativ eller har du möjlighet att hjälpa oss mer? Eller om du kan rekommendera någon som har kunskap om hemlagad hundmat ☺️
- Jag har lite begränsad kapacitet för individuell uppföljning just nu, men det kommer fler recept och mer vägledning kring eliminationsdieter framöver, så jag vill gärna försöka hjälpa er vidare här. Eftersom Trille fortfarande biter sig i tassarna och kliar sig i ansiktet efter cirka två månader på sei och sötpotatis, vill jag först försäkra mig om att vi inte förbiser andra orsaker till klådan. Att hon kan ha fått i sig andra saker under promenaderna gör det också lite svårt att med säkerhet bedöma resultatet av eliminationsdieten. För att en eliminationsdiet ska ge oss ett så bra svar som möjligt bör vi helst använda en enda proteinkälla som hon inte har ätit tidigare och vara så konsekventa som möjligt under hela perioden. Vissa hundar behöver också upp till 12 veckor innan man kan bed…
- Hej ☺️ Jag befinner mig just nu i samma situation med min 7-åriga boxertik, så hör gärna av dig om du hittar något som fungerar! Jag har valt att följa veterinärens rekommendationer om hydrolyserat torrfoder nu i början, men om jag ser att detta är lösningen hoppas jag kunna hitta en bättre kost för henne på lång sikt. Jag skulle helst ha undvikit torrfodret helt, men efter månader av stress och sjukdom var jag tvungen att omedelbart vidta den ”enklaste” åtgärden 😅
- Hej Signe! ☺️ Ibland kan hydrolyserat foder absolut vara en bra start, helt enkelt för att få hunden att stabilisera sig och få systemet att lugna ner sig lite igen. Och efter månader av sjukdom och stress förstår jag mycket väl att du valde den enklaste lösningen just nu ❤️ Det jag har haft framgång med tidigare är att vänta tills hunden är stabil och sedan försiktigt introducera en proteinkälla som hunden inte har ätit mycket av tidigare. Jag börjar gärna med en mycket liten mängd färskt/rått kött och ser hur hunden reagerar. Om det går bra ökar man mängden gradvis samtidigt som man långsamt minskar torrfodret. Tanken är alltså inte nödvändigtvis att påbörja en klassisk eliminationsdiet, utan att ge kroppen god tid att vänja sig vid färsk mat och rått kött. För vissa hundar måste denna…
- Hej igen och tack för svaret!! ❤️🙏 Trille har haft problem både med tassarna och öronen. Tassproblemen har främst gällt baktassarna, medan framtassarna har påverkats nästan obetydligt. Hon har haft rodnad och irritation mellan tårna och har slickat och bitit på tassarna. Detta har pågått under en längre tid och har återkommit efter behandling. Veterinären beskrev måttlig rodnad mellan tårna på alla tassar, mest uttalad på baktassarna och även på undersidan av baktassarna. Öronen var också mycket problematiska före behandlingen och innan vi började med Seidietten. Hon har haft två omgångar med öroninflammation och har behandlats med antibiotika och Otodine. Vid undersökning påträffades cocci-bakterier i båda öronen, och tidigare har hon även haft stavbakterier. Sedan vi började med Seidie…