Ändra/byta ut ingredienser

Hej. Jag har en väldigt kräsen hund som snart fyller 3 år. Jag har lagat lite mat själv tidigare, men har varit tvungen att blanda med färdiga köttbullar, till exempel, för att säkerställa rätt näring. Han rör inte torrfoder, inte alls :-/ Jag har nu tittat lite på recept och ingredienser och vet att han bland annat inte kommer att röra blåbär 😅 Kan man utesluta bär, eller byta ut dem mot något annat? Undrar också över äggskalspulvret, det står att det innehåller 100 % pulveriserade äggskal. Kan jag då göra det själv? Jag har sparat och tvättat äggskal ett tag. Hur gör ni andra med kräsna hundar?

• Hej Linda! 😊 Kräsna hundar kan absolut göra den hemlagade maten lite mer kreativ 😅 När det gäller blåbär är det inte så att just blåbär i sig är nödvändiga för att receptet ska fungera. Vi använder bär och olika växtbaserade råvaror bland annat för att skapa variation och för att tillföra olika växtämnen och antioxidanter. Så om han konsekvent sorterar bort blåbären kan de utan problem bytas ut mot något han faktiskt gillar 😊 Och ja, äggskalspulver kan du göra själv 🥚 Äggskalet ingår främst som en källa till kalcium, så eftersom du redan har samlat äggskal behöver du inte köpa färdigt pulver 😊 Ett annat tips för kräsna hundar är att hitta något som han verkligen gillar och använda det för att göra resten av maten mer lockande 🐶 Det kan till exempel vara sardiner, benkraft eller någo…
  • Hej! Tack så mycket för svaret! Jag har gjort pumpapuré och fryst in den i bakformar idag, och kokat benbuljong av revbensspjäll från gris. Jag ser att han går bort från matskålen om maten är kall, så jag måste alltid värma den lite 😅 Sardiner kommer han nog inte heller att röra… Jag köpte råa kycklingklubbor häromdagen, men jag måste alltså HÅLLA i änden av klubban om han ska bry sig om att röra den; om jag släpper den – så släpper han den också 🙄 Han ÄLSKAR kyckling.. Hur är det egentligen med rå kyckling? De kan ju gärna få råa kycklingklubbor eller lår... men hur är det med rå kycklingfilé? 🤔 Hur finmalt måste äggskalet vara för att jag ska kunna använda måtten i recepten korrekt? Linda