Eliminasjonsdiett når hunden har vært eksponert for de fleste proteinkilder

Hei! Jeg mistenker at hunden min, Trille, har utviklet allergi, og ønsker å prøve en eliminasjonsdiett for å finne årsaken. Jeg ønsker aller helst å lage dietten selv med ferske råvarer, fremfor å bruke et hydrolysert eller allergivennlig tørrfôr. Utfordringen er at Trille har fått et svært variert kosthold siden hun var valp. Hun har spist både tørrfôr, råfôr, frysetørket fôr og godbiter med mange ulike proteinkilder. Derfor er jeg usikker på om det finnes noen proteiner hun faktisk ikke har vært eksponert for. Slik jeg har forstått det, bør man bruke én proteinkilde hunden aldri har spist tidligere under en eliminasjonsdiett. Hva gjør man når det ikke virker som det finnes et slikt alternativ? Er det fortsatt mulig å gjennomføre en hjemmelaget eliminasjonsdiett, eller vil et hydrolysert veterinærfôr være den beste løsningen i en slik situasjon? Finnes det andre alternativer eller anbefalinger dere ville vurdert? Jeg setter stor pris på alle råd og erfaringer.

• Jeg har identifisert kenguru som en novel protein, men trenger en fullverdig oppskrift så jeg vet at Trille får i seg det hun trenger.
  • Hei Wenche 🙂 Beklager sent svar her i forumet. Vi har litt begrenset kapasitet for tiden da Ayla er i mamma-permisjon. Mht spørsmålet ditt og eliminasjonsdiett så anbefaler jeg å lese denne artikkelen hvis du ikke allerede har gjort det: {{ARTICLE:the-detective-work-guide-solving-your-dogs-food-allergies:GUIDE: Elimination diet}} Det er fullt ut mulig å kjøre en hjemmelaget eliminasjonsdiett selv om hunden din har vært eksponert for mange ulike proteinkilder før. Trille kan ha intoleranser for flere ulike næringskilder ut over proteiner så som fett og karbohydrater i maten. Jeg vil anbefale deg å se litt på de eliminasjonsdiettene vi har. Før du vurderer hydrolisert for, så kan det være verdt å teste hjemmelaget først. Hydrolisert for er ofte siste utvei og hydrolisert for har noen bivir…
  • Hei Wenche! Jeg ser at det er en stund siden du skrev – hvordan går det med Trille nå? Har dere fått prøvd en eliminasjonsdiett, og i så fall hvordan har det gått? ☘️ Takk for et fint bilde av Trille 🤩🐶
  • Vi har prøvd eliminasjonsdietten med sei i ca. 2 mnd. Vi er usikre på hvor mye det hjelper, hun biter fortsatt på bakpotene, og noe i ansiktet. Det har vært vanskelig å sørge for at hun ikke får i seg spor av noe annet når vi går på tur. Vi er usikre på hva vi skal gjøre videre.
  • Hvordan er det med tilgjengeligheten din fremover? Burde vi se etter et annet alternativt eller har du mulighet til å hjelpe oss mer? Eller om du kan anbefale noen som har kunnskap om hjemmelaget dietter ☺️
  • Jeg har litt begrenset kapasitet til individuell oppfølging akkurat nå, men det kommer flere oppskrifter og mer veiledning rundt eliminasjonsdietter fremover, så jeg vil gjerne prøve å hjelpe dere videre her. Siden Trille fortsatt biter på potene og klør i ansiktet etter ca. to måneder på sei og søtpotet, vil jeg først være sikker på at vi ikke overser andre årsaker til kløen. At hun kan ha fått i seg andre ting på tur gjør det også litt vanskelig å vurdere resultatet av eliminasjonsdietten sikkert. For at en eliminasjonsdiett skal gi oss et best mulig svar, bør vi helst bruke én proteinkilde hun ikke har spist tidligere, og være så konsekvente som mulig gjennom hele perioden. Noen hunder trenger også opptil 12 uker før man kan vurdere effekten ordentlig. Kan du fortelle meg: - Hvilke sym…
  • Hei ☺️ Jeg står i samme situasjon med min 7 år gamle boxertispe for øyeblikket, gi gjerne tilbakemelding om du finner noe som fungerer! Jeg har valgt å følge veterinærens anbefalinger om hydrolysert tørrfôr nå i starten, men om jeg ser dette er løsningen håper jeg å finne en bedre diett for henne på langsikt. Skulle gjerne unngått tørrfôret helt, men etter månedsvis med stress og sykdom så måtte jeg bare gjøre det «enkleste» tiltaket umiddelbart 😅
  • Hei Signe! ☺️ Noen ganger kan hydrolysert fôr absolutt være et godt sted å starte, rett og slett for å få hunden stabil og systemet litt i ro igjen. Og etter månedsvis med sykdom og stress skjønner jeg veldig godt at du valgte den enkleste løsningen akkurat nå ❤️ Det jeg har hatt suksess med tidligere, er å vente til hunden er stabil og så forsiktig introdusere én proteinkilde som hunden ikke har spist mye av tidligere. Jeg starter gjerne med en veldig liten mengde ferskt/rått kjøtt og ser hvordan hunden responderer. Går det fint, øker man mengden gradvis samtidig som man sakte reduserer tørrfôret. Tanken er altså ikke nødvendigvis å starte en klassisk eliminasjonsdiett, men å gi kroppen god tid til å venne seg til fersk mat og rått kjøtt. For noen hunder må denne overgangen gå ganske sak…
  • Hei igjen og takk for svar!! ❤️🙏 Trille har hatt problemer både med potene og ørene. Poteproblemene har hovedsakelig vært på bakpotene, mens forpotene har vært nesten ubetydelig påvirket. Hun har hatt rødhet og irritasjon mellom tærne og har slikket og bitt på potene. Dette har vedvart over tid og har kommet tilbake etter behandling. Veterinæren beskrev moderat rødhet mellom tærne på alle potene, mest uttalt på bakpotene og også på undersiden av bakpotene. Ørene var også veldig problematiske før behandling og før vi startet med Seidietten. Hun har hatt to runder med ørebetennelse og har blitt behandlet med antibiotika og Otodine. Ved undersøkelse ble det funnet cocci-bakterier i begge ører, og tidligere har hun også hatt stavbakterier. Etter at vi startet med Seidietten, har øreproblemen…