Endre/bytte ingredienser
Hei. Har en meget kresen kar på snart 3 år. Jeg har laget litt mat til selv fra før, men har måttet blande med vom kjøttboller feks for å sikre riktig næring. Han rører ikke tørrfor, okke som :-/ Jeg har nå sett litt på oppskrifter og ingredienser og vet at han blant annet ikke kommer til å røre blåbær 😅 Kan man eksludere bær, eller bytte det ut med noe annet? Lurte i tillegg på eggeskallpulveret, det står at det inneholder 100% pulverisert eggeskall. Kan jeg da lage dette selv? har tatt vare på å vasket eggeskall en tid. Hvordan gjør dere andre med kresne hunder det?
- Hei Linda! 😊 Kresne hunder kan absolutt gjøre hjemmelaget litt mer kreativt 😅 Når det gjelder blåbær, så er det ikke slik at akkurat blåbær i seg selv er nødvendig for at oppskriften skal fungere. Bær og ulike planteråvarer bruker vi blant annet for variasjon og for å tilføre forskjellige plantestoffer og antioksidanter. Så dersom han konsekvent sorterer ut blåbærene, kan de fint byttes mot noe han faktisk liker 😊 Og ja, eggskallpulver kan du lage selv 🥚 Eggeskallet er først og fremst med som kalsiumkilde, så siden du allerede har samlet eggeskall, trenger du ikke kjøpe ferdig pulver 😊 Et annet tips til kresne hunder er å finne noe som han virkelig liker, og bruke dette til å gjøre resten av maten mer fristende 🐶 Det kan for eksempel være sardiner, beinkraft eller en annen råvare me…
- Hei! Tusen takk for svar! Jeg har laget gresskarpure og fryst i konfektformer idag, og kokt beinkraft av ribbeben av svin. Jeg ser at han går fra matskålen hvis maten er kald, så må alltid varme det litt 😅 Sardiner kommer han nok heller ikke til å røre.. kjøpte rå kyllingklubber her om dagen, men jeg må altså HOLDE enden av klubba hvis han skal gidde å røre den, hvis jeg slipper den - så slipper han også 🙄 Han ELSKER kylling.. hvordan er det med rått kyllingrått egentlig? De kan fint få rå kyllingklubbe eller lår.. men hva med rå kyllingfilet? 🤔 Hvor finmalt må eggeskallet være for at jeg kan bruke målene i oppskriftene riktig? Linda