Tilbagevenden af symptomer på følsom mave
Hej Ayla, Jeg skriver til dig angående min hund, Lando (Moyen Pudel). Han havde tidligere uregelmæssig afføring, ørebetændelser og follikulær konjunktivitis (øjenproblemer). Vi har nu fulgt eliminationsdiæten »Eliminationsdiæt – Sei« (Pollock) i 12 uger. Den har virket rigtig godt, og Lando har oplevet en markant forbedring af alle symptomerne over en længere periode, hvilket vi har været meget glade for. Vi har forsøgt at indføre elgprotein (20 g), men Lando reagerede desværre med diarré med det samme. Derfor vendte vi tilbage til sei-diæten, som har fungeret godt. Desværre har vi de seneste uger set flere af generne vende tilbage: Øreproblemerne er vendt tilbage. Han har udviklet en væskende infektion på poterne. Rødmen i øjnene er taget til igen, selvom den tidligere var faldet markant på diæten. Afføringen er også blevet mere varierende, med perioder med normal, "elg-lignende" afføring og lidt diarré. Landos dyrlæge mistænker nu, at han har en meget følsom mave og har foreslået at sætte ham på et hydrolyseret tørfoder. Jeg ønsker dog at fortsætte med den hjemmelavede mad, da jeg mener, det er den bedste løsning for Lando. Jeg spekulerer på, om du har nogen ide om, hvorfor symptomerne kan være blusset op igen efter en så lang periode med bedring på eliminationsdiæten? Har du nogle anbefalinger til, hvad vi kan gøre videre med kosten for at stabilisere Lando og få bugt med disse tilbagevendende gener? Jeg ser frem til at høre fra dig! Med venlig hilsen, Katrine
- Jeg glemte også at nævne slim i afføringen.
- Lille opdatering… Vi har forsøgt at fjerne hvedekimolien fra kosten, hvilket hjalp hans tarm lidt. For ca. 10 dage siden tilføjede vi Saccharomyces boulardii, og Landos tarm og afføring så meget bedre ud igen efter dette. I går valgte jeg at tilføje 1/3 af dosis hvedekimolie. I dag var afføringen helt grødet. Så jeg tror og håber, at vi har fundet en af syndere.
- Hej Katrine 🙂 Det er så godt, at I får fjernet potentielle kilder til reaktioner 💪 Vi har en del hunde, der ser ud til at reagere på hvedekimolie. Denne olie er den absolut vigtigste kilde til E-vitamin i opskrifterne, men vi har bestilt rent flydende E-vitamin, som vil være tilgængeligt inden længe. Der er også en del fedt og dermed omega-6 og kalorier fra hvedekimolien. Så vi skal se på, hvordan vi efterhånden kan tilbyde flydende E-vitamin som erstatning for hvedekimolien 😅
- Tak for svaret, jeg spekulerer på, om jeg kan erstatte noget af sejen i eliminationsdiæten med laks? Han skal have 435 g sej dagligt. Kan jeg erstatte 155 g sej med 125 g laks? Vi har set, at Lando har tabt sig en del, siden vi begyndte på denne diæt. Men vi skal stadig afprøve forskellige proteiner, så vi vil ikke stoppe med den.
- Hej Katrine 🙂 Du kan sikkert roligt afprøve dette i en kort periode (et par uger), MEN: Ernæringsprofilen for sei og laks adskiller sig på flere punkter, og de vigtigste er måske: 1) Sild indeholder meget jod, laks indeholder lidt jod. 2) Laks indeholder meget mere D-vitamin (som er fedtopløseligt) end sei. Eliminationsdiæten med sei ligger nu i det nedre sikre interval for D-vitamin, så et tilskud eller en blanding af laks og sei vil nok være sikkert i et stykke tid. Hvad angår jodbehovet, kan du i en sådan testperiode tilsætte lidt tangpulver, da dette er en meget god jodkilde. {{PRODUCT:organic-seaweed-powder:Logan's Organic Seaweed Powder}}
- Hej Katrine ❤️ Undskyld, at du først har fået svar nu! Jeg har været på forældreorlov og har derfor været meget mindre aktiv herinde i en periode. Jeg kan se, at din besked er et par måneder gammel nu, så inden jeg kommer med råd om, hvordan I skal komme videre: Hvordan går det med Lando nu? Fortsætter I med sei-kosten, eller er I gået over til hydrolyseret foder? Og hvordan ser det ud med maven, afføringen, ørerne, poterne og øjnene i dag? 😊 Hilsen Ayla ☘️