Eliminationsdiæt, når hunden har været udsat for de fleste proteinkilder
Hej! Jeg mistænker, at min hund, Trille, har udviklet en allergi, og jeg vil gerne prøve en eliminationsdiæt for at finde årsagen. Jeg vil helst selv tilberede kosten med friske råvarer frem for at bruge et hydrolyseret eller allergivenligt tørfoder. Udfordringen er, at Trille har fået en meget varieret kost, siden hun var hvalp. Hun har spist både tørfoder, råfoder, frysetørret foder og godbidder med mange forskellige proteinkilder. Derfor er jeg usikker på, om der overhovedet findes proteiner, som hun faktisk ikke har været udsat for. Så vidt jeg har forstået, bør man under en eliminationsdiæt bruge én proteinkilde, som hunden aldrig har spist før. Hvad gør man, når det ikke ser ud til, at der findes et sådant alternativ? Er det stadig muligt at gennemføre en hjemmelavet eliminationsdiæt, eller vil et hydrolyseret veterinærfoder være den bedste løsning i en sådan situation? Er der andre alternativer eller anbefalinger, I ville overveje? Jeg sætter stor pris på alle råd og erfaringer.
- Jeg har identificeret kænguru som et nyt proteinkilde, men har brug for en fuldværdig opskrift, så jeg ved, at Trille får det, hun har brug for.
- Hej Wenche 🙂 Undskyld det sene svar her i forumet. Vi har lidt begrænset kapacitet for tiden, da Ayla er på barselsorlov. Hvad angår dit spørgsmål om eliminationsdiæt, anbefaler jeg, at du læser denne artikel, hvis du ikke allerede har gjort det: {{ARTICLE:the-detective-work-guide-solving-your-dogs-food-allergies:GUIDE: Elimination diet}} Det er fuldt ud muligt at gennemføre en hjemmelavet eliminationsdiæt, selvom din hund tidligere har været udsat for mange forskellige proteinkilder. Trille kan have intolerance over for flere forskellige næringskilder ud over proteiner, såsom fedt og kulhydrater i foderet. Jeg vil anbefale dig at kigge lidt på de eliminationsdiæter, vi har. Inden du overvejer hydrolyseret foder, kan det være værd at prøve en hjemmelavet diæt først. Hydrolyseret foder er…
- Hej Wenche! Jeg kan se, at det er et stykke tid siden, du skrev – hvordan går det med Trille nu? Har I prøvet en eliminationsdiæt, og i så fald hvordan er det gået? ☘️ Tak for et flot billede af Trille 🤩🐶
- Vi har prøvet eliminationsdiæten med sei i ca. 2 måneder. Vi er usikre på, hvor meget det hjælper; hun bider stadig på bagpoterne og lidt i ansigtet. Det har været svært at sikre, at hun ikke får spor af noget andet i sig, når vi går tur. Vi er usikre på, hvad vi skal gøre nu.
- Hvordan ser det ud med din tilgængelighed fremover? Bør vi kigge efter et andet alternativ, eller har du mulighed for at hjælpe os mere? Eller om du kan anbefale nogen, der har viden om hjemmelavede kostvaner ☺️
- Jeg har lidt begrænset kapacitet til individuel opfølgning lige nu, men der kommer flere opskrifter og mere vejledning om eliminationsdiæter fremover, så jeg vil gerne forsøge at hjælpe jer videre her. Da Trille stadig bider sig i poterne og klør sig i ansigtet efter ca. to måneder på sild og søde kartofler, vil jeg først sikre mig, at vi ikke overser andre årsager til kløen. At hun måske har indtaget andre ting på turen, gør det også lidt svært at vurdere resultatet af eliminationsdiæten med sikkerhed. For at en eliminationsdiæt skal give os det bedst mulige svar, bør vi helst bruge én proteinkilde, som hun ikke har spist før, og være så konsekvente som muligt gennem hele perioden. Nogle hunde har også brug for op til 12 uger, før man kan vurdere effekten ordentligt. Kan du fortælle mig:…
- Hej ☺️ Jeg er i samme situation med min 7-årige boxer-tæve lige nu, så giv gerne besked, hvis du finder noget, der virker! Jeg har valgt at følge dyrlægens anbefalinger om hydrolyseret tørfoder i starten, men hvis jeg ser, at dette er løsningen, håber jeg at finde en bedre kost til hende på lang sigt. Jeg ville helst have undgået tørfoder helt, men efter måneder med stress og sygdom var jeg nødt til at tage den »nemmeste« løsning med det samme 😅
- Hej Signe! ☺️ Nogle gange kan hydrolyseret foder absolut være et godt sted at starte, simpelthen for at få hunden stabil og systemet lidt i ro igen. Og efter måneder med sygdom og stress forstår jeg udmærket, at du valgte den nemmeste løsning lige nu ❤️ Det, jeg tidligere har haft succes med, er at vente, indtil hunden er stabil, og så forsigtigt introducere én proteinkilde, som hunden ikke har spist meget af tidligere. Jeg starter gerne med en meget lille mængde frisk/råt kød og ser, hvordan hunden reagerer. Går det godt, øger man mængden gradvist, samtidig med at man langsomt reducerer tørfoderet. Tanken er altså ikke nødvendigvis at starte en klassisk eliminationsdiæt, men at give kroppen god tid til at vænne sig til frisk mad og råt kød. For nogle hunde skal denne overgang foregå ret…
- Hej igen og tak for svaret!! ❤️🙏 Trille har haft problemer med både poterne og ørerne. Poteproblemerne har hovedsageligt været på bagpoterne, mens forpoterne har været næsten ubetydeligt påvirket. Hun har haft rødme og irritation mellem tæerne og har slikket og bidt i poterne. Dette har varet i længere tid og er vendt tilbage efter behandling. Dyrlægen beskrev moderat rødme mellem tæerne på alle poterne, mest udtalt på bagpoterne og også på undersiden af bagpoterne. Ørerne var også meget problematiske før behandlingen og før vi gik i gang med Seidi-diæten. Hun har haft to omgange med ørebetændelse og er blevet behandlet med antibiotika og Otodine. Ved undersøgelse blev der fundet cocci-bakterier i begge ører, og tidligere har hun også haft stavbakterier. Siden vi begyndte med Seidi-koste…