Ændre/udskifte ingredienser

Hej. Jeg har en meget kræsne hund på snart 3 år. Jeg har lavet lidt mad til ham selv før, men har været nødt til at blande det med tørfoder, f.eks. kødboller, for at sikre den rigtige ernæring. Han rører ikke tørfoder, slet ikke :-/ Jeg har nu kigget lidt på opskrifter og ingredienser og ved, at han blandt andet ikke vil røre blåbær 😅 Kan man udelade bær, eller erstatte dem med noget andet? Jeg undrer mig også over æggeskalpulveret; der står, at det indeholder 100 % pulveriseret æggeskal. Kan jeg så lave det selv? Jeg har gemt vaskede æggeskaller i et stykke tid. Hvordan gør I andre med kræsne hunde?

• Hej Linda! 😊 Kræsne hunde kan bestemt gøre hjemmelavet mad lidt mere kreativt 😅 Når det gælder blåbær, er det ikke sådan, at netop blåbær i sig selv er nødvendige for, at opskriften skal fungere. Vi bruger blandt andet bær og forskellige planteingredienser for at skabe variation og tilføre forskellige plantekemikalier og antioxidanter. Så hvis han konsekvent sorterer blåbærene fra, kan de sagtens udskiftes med noget, han faktisk kan lide 😊 Og ja, æggeskalpulver kan du lave selv 🥚 Æggeskallen er først og fremmest med som en kilde til calcium, så da du allerede har samlet æggeskaller, behøver du ikke at købe færdigt pulver 😊 Et andet tip til kræsne hunde er at finde noget, han virkelig kan lide, og bruge det til at gøre resten af maden mere fristende 🐶 Det kan for eksempel være sardin…
  • Hej! Tusind tak for svaret! Jeg har lavet græskarpuré og frosset den ned i konfektforme i dag, og kogt benbouillon af svineribben. Jeg kan se, at han går væk fra madskålen, hvis maden er kold, så jeg er nødt til altid at varme den lidt op 😅 Sardiner rører han nok heller ikke ved... Jeg købte rå kyllingelår forleden, men jeg er nødt til at HOLDE fast i enden af låret, hvis han overhovedet skal gide at røre ved det; hvis jeg slipper det – så slipper han det også 🙄 Han ELSKER kylling... Hvordan er det egentlig med rå kylling? De kan sagtens få rå kyllinglår eller -underlår... men hvad med rå kyllingfilet? 🤔 Hvor finmalet skal æggeskallen være, for at jeg kan bruge målene i opskrifterne korrekt? Linda